WYDAWNICTWO FKA

POEZJA

 

„Drugie cesarstwo”, Karolina Kułakowska

publikacja: Poznań, 2017
premiera: styczeń 2017
cena: 10 zł

 

Tomik Karoliny Kułakowskiej możesz nabyć pisząc do nas na adres kontakt@fundacja-fka.pl

Karolina Kułakowska (ur. 1985) – poetka, malarka. Dyplom w 2011 roku z malarstwa u prof. Lecha Kołodziejczyka na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W 2007 roku ukazał się jej arkusz pt. „Sztaluga w oknie”. Publikowała głównie na witrynach internetowych. W 2010 roku jej wiersze zostały przetłumaczone na język angielski i zakwalifikowały się do wydawnictwa OFF_PRESS Zeszyty Poetyckie Competition. Laureatka nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki 2013 roku („Puste muzea” Zaułek Wydawniczy Pomyłka). W latach 2014-2015 zrealizowała cykle malarskie „Żywioły” oraz „Pory roku”. Mieszka w Rachowicach pod Gliwicami.

 

Karolina Kułakowska to nie tylko poetka, ale i malarka. Myśli więc obrazami i chętnie nawiązuje do sztuk plastycznych, a rekwizyty malarskie, takie jak pędzel czy ołówek, wykorzystuje jako narzędzia liryczne. Ileż tu nazwisk! Ile miejsc i dat! Autorka odwołuje się do wydarzeń historycznych, grzebie w życiorysach, mnoży wątki, a wszystko po to, by opowiedzieć własną historię: intymną i nieoczywistą. Kolaż? Owszem. Zestawione ze sobą tworzywa i materiały układają się w wielobarwną, intrygującą całość

MARCIN ORLIŃSKI 

Wywiad z Karoliną Kułakowską: 

http://michalmalysa.pl/poetycki-obraz-belle-epoque-karolina-kulakowska-drugie-cesarstwo/

 

                                                                                                                                                                                                                       

 

„Mała epoka”, Daniel Madej

publikacja: Poznań, 2017
premiera: maj 2017
cena: 15 zł

Tomik Daniela Madeja możesz nabyć pisząc do nas na adres kontakt@fundacja-fka.pl

Daniel Madej (ur. 1989) – poeta, inżynier. Swoje wiersze publikował w internetowych i papierowych pismach literackich („Inter-. Literatura-Krytyka-Kultura”, „2Miesięcznik”, „Wakat”, „Arterie”, „Wyspa”, „Pressje”). Pracuje w korporacji zajmującej się produkcją piwa. 

 

Czy można w dzisiejszych, nie najpiękniejszych czasach jeszcze sprzedać poezję? Liryzm, czułą obserwację, błyskotliwą frazę, nieoczywisty dowcip? Czy owa poezja debiutującego, młodego Autora, może ocalać, tak jak ocalała przez wieki? Poprzez pióra szacownych noblistów czy literackich kaskaderów, straceńców? Debiutantów kładących na szali korporacyjne życie? Nie wiem. Nie wydaje mi się, by o to chodziło. Wszyscy w języku jesteśmy równie zagubieni i skonsternowani, zawstydzeni swoimi zdaniami. Na wyrost, i ze strachu. Wszyscy chcemy posłuchać wciągających jak pajęczyna historii z happyendem. Mnie ta poezja, spisana biegle i do rzeczy, dała do myślenia, a przede wszystkim - sprawiła przyjemność.

MARTA PODGÓRNIK

 

Recenzje tomiku:

http://salonliteracki.pl/new/recenzje/1027-wejscie-wyjscie-mala-epoka-daniel-madej
https://pismointer.wordpress.com/aktualny-numer/krytyka/rafal-rozewicz-daniel-madej-made-my-day-o-malej-epoce/
http://szafa.kwartalnik.eu/62/html/krytyka_literacka/sajkowski.html

Wywiad z Danielem Madejem:

http://michalmalysa.pl/daniel-madej-mala-epoka/

 

 

                                                                                                                                                                                                   

 

„Obcy język”, Jędrzej Krystek

publikacja: Poznań, 2015
premiera: maj 2015

Książka w wersji elektronicznej: https://issuu.com/fundacjakulturyakademickiej/docs/obcy_j__zyk._j__drzej_krystek.

 

 

Wiele myśli i wrażeń nasuwa się w trakcie lektury osiemnastu wierszy Jędrzeja Krystka. Ogólnie rzecz biorąc, dzieje się w nich dużo – więcej, jak sądzę, w sferze refleksji i obrazowania, ale nie tak mało również w warstwie językowej, w stylu poezjowania, który preferuje debiutant. Zresztą może lepiej byłoby powiedzieć, że ta druga kwestia jest nawet istotniejsza, bo dokumentuje poszukiwania, rejestruje wykuwanie przez młodego poetę własnej wersji mowy wiązanej. Krystek proponuje czytelnikowi dość forsowne tempo pewnej wędrówki. Próbowałem podążać za jego wytycznymi, odnajdywać wskazówki, które zostawił na szlaku, a zarazem wsłuchiwałem się w to, jak te wiersze rezonują we mnie, zbaczałem na własne bezdroża.

JERZY BOROWCZYK

 

 

Relacja video ze spotkania autorskiego z Jędrzejem Krystkiem: https://www.youtube.com/watch?v=TN_S8gZEYck

 

 

                                                                                                                                                                                                                                 

 

PUBLIKACJE ZBIOROWE

 

 

 

„Poetycki freestyle. Poznańska scena slamerska w 2015 roku”.

redakcja: A. Budnik, M.Dworek, M. Mikulewicz
premiera: maj 2016

Książka w wersji elektronicznej:  https://issuu.com/fundacjakulturyakademickiej/docs/poetycki_freestyle._pozna__ska_scen

 

Nasza publikacja jest próbą zapisu doświadczenia tych kilkunastu imprez, jednocześnie warto podkreślić, że jest to pierwsze wydawnictwo w Polsce zbierąjace wyłącznie teksty slamerskie. Przyjęliśmy przy tym dwie zasady: książka jest darmowa i elektroniczna. Ma być więc dostępna oraz – w miarę możliwości – dawać wyobrażenie o performatywnym wymiarze slamu. Wybierając utwory, kierowaliśmy się przede wszystkim ich wartością artystyczną i komunikacyjną, ale także czytelnością języka, czyli tym, jak zapamiętaliśmy wykonanie utworów, w jaki sposób performerzy je zaaranżowali i na ile weszli w interakcje z odbiorcami. Pamiętaliśmy więc o utworach, które podczas slamów cieszyły się największą popularnością. Chcieliśmy i chcemy nadal proponować rówieśnikom – ale nie tylko – rozrywkę literacką, którą potraktują serio. Wynika to z prostej przyczyny: potrzeby udowodnienia, że literatura może odetchnąć pełną piersią dopiero w ramach udanej zbiorowej interakcji, jednocześnie nie tracąc wartości stricte artystycznych.

ZE WSTĘPU

 

 

                                                                                                                                                                                                                                         

 

 

„Poetycki freestyle. Poznańska scena slamerska w 2016 roku”.

 

redakcja: A. Budnik, M.Dworek, M. Mikulewicz
premiera: maj 2017

Książka w wersji elektronicznej: 

https://issuu.com/fundacjakulturyakademickiej/docs/poetycki_freestyle._pozna__ska_scen_6b3105828bb732

 

 

Marzy się nam przy tym, żeby ta książka była trochę jak, powiedzmy, bezpański pies, który szwędał się z miejsca w miejsce, zabierając na odciskach łap ich fakturę i łapiąc w futro zapachy, które wzdycha leżąc wtulony w stare pudło po telewizorze, przebierając łapami i merdając ogonem na wspomnienie dawnych i niejasnych dla niego zdarzeń. Jest tak głównie dlatego, że więcej tym tomem nie osiągniemy. Nie będziemy w stanie na jego płaskich stronach pokazać performerów z krwi krążącej wokół kości, z głosami wibrującymi wewnątrz barowych sal i letnich nocy na miejskiej plaży. Nie usłyszycie tu oklasków, złośliwych uwag i śmiechu. Macie przed sobą teksty, które były podstawą występów slamerskich podczas kilkunastu turniejów, tylko tyle. Mamy więc dla Was dwie rady - czytajcie te wiersze na głos i zaglądajcie na slamy...

ZE WSTĘPU

 

                                                                                                                                                                                                                               

„Grała w nas gra. Antologia wierszy ludzi przełomowych pod redakcją Rafała Różewicza”.

redakcja: Rafał Różewicz / publikacja zbiorowa
premiera: czerwiec 2017

Książka dostępna w wersji elektronicznej: https://issuu.com/fundacjakulturyakademickiej/docs/antologia_gra__a_w_nas_gra.

 

94 wiersze 94 autorek i autorów urodzonych w latach 1978-1997, publikujących na łamach "2Miesięcznika" w latach 2015-2016 - pod redakcją Rafała Różewicza. To największa polska antologia tego rodzaju, w której są wiersze m.in. Radosława Jurczaka, Dawida Mateusza, Anny Adamowicz, Tomasza Bąka czy Ilony Witkowskiej. 

 

Antologia „Grała w nas gra” jest zbiorem różnorodnych poetyckich idiomów, ukazującym się w wyjątkowym ze względów społecznych i politycznych czasie; to antologia bardzo mocno związana ze współczesnością, która jaka jest każdy widzi (i czyta). Powstała jako zwieńczenie pracy zespołu redakcyjnego „2Miesięcznika” i wpisana zostaje w krytycznoliteracką narrację, którą podjął i krytycznie przepracował Rafał Różewicz (a z nim i za nim kilku(a) innych krytyków i krytyczek). Chodzi oczywiście o narrację o pokoleniowej wspólnocie, będącej mimo opisanych wyżej różnic i podziałów czymś dostrzegalnym. Nie jest to wspólnota, którą spaja jedno dotkliwe doświadczenie pokoleniowe; to raczej wspólnota wielu doświadczeń złączona poprzez pisanie poezji – tej dziwnej formy twórczego aktywizmu.

KLAUDIA MUCA

 

Recenzja książki: http://chalwazwyciezonym.blogspot.com/2017/06/graa-w-nas-gra-jestesmy-nie-w-tym.html

 

                                                                                                                                                                                                                   

„Dybuk. Yona Wallach”

redakcja i tłumaczenia: Max Nałęcz, Magda Mozgawa, Anna Szewczuk, Paulina Gałka, Ewa Ćwiek, Paweł Białowicz.
premiera: maj 2017

 

Książkę możesz nabyć pisząc do nas na adres kontakt@fundacja-fka.pl

 

„Dybuk. Yona Wallach.”, to publikacja poświęcona jednej z najważniejszych poetek literatury europejskiej Yonie Wallach. Nakładem naszego wydawnictwa ukazała się książka będąca zbiorem esejów i wierszy izraelskiej pisarki. W środku pojawią się też tłumaczenia wierszy autorki - jest to dopiero druga rodzima publikacja zawierająca jej twórczość w języku polskim. 

 

O Yonie Wallach często mówi się jako o poetce niezrozumianej. Przy bliższym zagłębieniu się w twórczość dochodzi się jednak do wniosku, że interpretacja w żadnym wypadku nie stanowi jej esencji. Kluczem jest dychotomiczna relacja pomiędzy wierszem i wywołaną przez dzieło reakcją. Utwory Wallach nie mogą funkcjonować autonomicznie. Rezonans jest niezbędny, bez znaczenia, czy jest nim oburzenie, czy też zachwyt. Jest w tych wierszach tyle samo medytacji, jak i przemyślanej prowokacji. Zrodziło to twórczość intensywną, sensualna, domagającą zagłębienia się i dialogu. W świetle tego, krytycznoliterackie omówienie liryki izraelskiej autorki staje się obowiązkowym suplementem.   

MAX NAŁĘCZ (redaktor książki)

 

                                                                                                                                                                                                                                          

 

 

„Paris 1968”

redakcja i tłumaczenia: Mateusz Dworek, Kamil Krawicki, Anna Siuda
premiera: październik 2014

 

Książka dostępna w wersji elektronicznej: https://issuu.com/fundacjakulturyakademickiej/docs/paris_1968_fka

 

Patrząc na rok 1968, zamiast pytania „czy młodzi ludzie mogą zmienić świat?” powinno się raczej pomyśleć, „kiedy...?” Paryżanie pokazali, że ponad 20 lat od zakończenia II wojny światowej czas już zakończyć żałobę, skończyć z drobnomieszczańską moralnością i rozpocząć walkę o zmianę modelu świata, który przestał im odpowiadać. Skostniali przywódcy myślący jeszcze kategoriami przedwojennymi nie byli w stanie objąć umysłem wstrząsu, jakim był światowy konflikt. Posługiwali się prostymi zestawieniami „zwycięzcy-pokonani”,„my-oni”. W zaciszu swoich gabinetów nie zauważyli, że pewna epoka się już skończyła. 

RADOSŁAW SZCZYGIEŁ (ze wstępu)